Vasst!

29 februari, 2024 av Marie Holmberg

Ny kväll med scouting. Vi började med att hälsa alla välkomna. Miranda var med oss idag igen och hon valde lite lekar barnen skulle testa, det är kul att leka tycker barnen. Efter vi kört nästan 20 min lek så gick vi i stugan för att vi skulle ge oss på knivens säkerhet och hur man hanterar en kniv, hur man använder en kniv och till vad man kan ha den till. Säkerhet är A och O med vassa redskap. Alla fick lära sig vad knivens alla delar heter. Hur man ska lämna över en kniv till en vän. Hur man ska förvara en kniv. Inte många av barnen har hållt en kniv innan. Efter vi gick igenom hur en kniv handskas så delade vi upp gruppen till 2 grupper. Ena gruppen testa att hålla kniven och till och med testa att skära ett papper så man förstår hur vass en kniv är. Andra gruppen tränade på första hjälpen för om man t.ex skulle råka skada sig så måste man kunna hjälpa till eller stoppa t.ex en blödning. När alla gjort detta så var dagen redan slut och vi avslutade med att sjunga scout sången. Scouter var redo, alltid redo!