Kårstämma

1 mars, 2024 av Marie Holmberg

Så då var det dags för den årliga kårstämman. Upptäckarna har haft sina egna patrullstämmor där de skrivit ner vad de gjort under förra året. Äventyrarna har också haft sina egna patrullstämmor, dessutom har de också skrivit två motioner till kårstämman. Jonas hade skrivit ihop verksamhetsberättelsen. Jessica hade räknat ihop alla pengar vi har fått in och betalt ut under förra året. Magnus har granskat styrelsen protokoll och kollat så att Jessica har räknat rätt. Marie och Helene har mest tänkt.

Vi började som vanligt med att hissa flaggan. Mycket lättare att knyta rätt knopar nu när det är ljust och man kan se!
Efter att patrullropen hörts nästan ända ner till byn så gick alla in.
Frida valdes till ordförande, hon kollade så att vi gick igenom alla punkter på dagordningen och klubbade vad vi bestämde. Jonas valde till sekreterare, så vi fick allt vi bestämde nedskrivet. Allie och Ginny valdes till justeringsmän, dom räknade röster och kollade igenom protokollet som Jonas skrev så att det verkligen stod det som Frida klubbade igenom.

Förutom alla punkter i dagordningen så hade det inkommit tre motioner till stämman.
Motion 1 – äventyrarna tycker att kåren skulle köpa in nya presseningar då de vi hade i somras inte höll tätt. Stämman beslutade att bifalla motionen, dvs vi ska köpa in nya presseningar.
Motion 2 – äventyrarna tycker att kåren ska bygga en vattentoalett inomhus. Ett bra förslag, men just nu har kåren varken någon som kan driva det eller pengar. Stämman beslutade att avslå motionen.
Motion 3 – Miranda tycker att kåren ska satsa på att åka på läger utomlands. Vilken bra idé tyckte alla och styrelsen har gett förslag på att jobba på så att detta kan bli verklighet 2026. Stämman biföll motionen.

Nu var det bara några punkter kvar. Till ny styrelse valde Marie som ordförande, Helene som vice ordförande, Jessica, Jonas och Miranda som styrelseledamöter.

Frida hade tagit oss igenom hela stämman och nu fikade vi!