Här samlar vi saker vi beslutat för att vi inte ska glömma det.

Läger/Aktiviteter

• Vi beslutar att kåren sponsrar ledarna med halva lägeravgiften. Detta beslut är vägledande, men hänsyn ska tas till antalet scouter som ska med och att ledarna är aktiva i styrelse eller på avdelning. ledare som hoppar av när vi har läger får betala den del av lägeravgiften (som kåren betalar). Givetvis gäller detta inte om sjukintyg kan uppvisas och lägeravgift från ansvarig organisation återbetalas.
    – Beslut uppdaterat på Avstamp 15 januari 2022
  • Vi beslutade att vid aktiviteter är det samma slutdatum för anmälan och betalning oavsett avdelning.
    – Beslutet uppdaterat på Styrelsemötet 23 september 2015

Ceremonier

• Beslut; att alla nya scouter skall få en kårhalsduk under någon form av invigningsceremoni på respektive avdelning. Scouten ska ha varit på minst 3 möten och är registrerad som medlem i Vinslövs Scoutkår.
    – Beslutet uppdaterat på Styrelsemötet 23 september 2015

Ljungen

• Vi beslutade att ingen under 18 år får klippa gräset själv.
    – Beslutet taget på Kårmötet 15 april, 2008
  • Beslutade att scouter under seniorscoutålder inte får vara utan vuxet ansvar i stugan. Dessutom ska styrelsen tillfrågas om det är annan typ av aktivitet än scouting.
    – Beslutet taget på Kårmötet 15 april, 2008

Utbildning

• Vi beslutade att kåren betalar kurser upp till 1000 kr förutsatt att kassören eller KUL är underrättad innan kursstart. Dyrare kurser ska tas upp på ett kårmöte för beslut.
    – Beslutet taget på Kårmötet 1 oktober, 2008

Ekonomi

• För att få avdelningsbidrag av kåren krävs att avdelningen har ett skriftligt program och att man för närvarolista i Apn.
    – Beslutet taget på Styrelsemötet 31 januari 2018
  • Kostnadsredovisning: För att hinna få ihop samtliga årslutshandlingar ska kostnader/kvitton för föregående år vara inlämnade senast 10 januari årsmötesåret. Kommer dessa efter detta datum så ersätts de inte.
    – Beslutet taget på Styrelsemöte 14 mars 2017
  • Fr.o.m. nu kommer förbundet att skicka ut inbetalningskort till våra medlemmar. Vi beslutade att vanliga scouter betalar 50 kr per termin i kåravgift och aktiva ledare betalar bara till förbund och distrikt.
    – Beslutet taget på Kort Vårupptakt 7 januari 2009
  • Demokratijamboree 23-25/11 -2012. Kåren har 1 delegat. Distriktet bjuder på buss till 1 delegat och 1 observatör. Kåren betalar stämmoavgift och golvförläggning för 1 delegat och 1 observatör. Marie kan åka. Johanna och Evelina får frågan att följa med. De två frågar övriga utmanarscouter om de vill åka. De som åker delar på de kostnader som tillkommer utöver de kostnader som kåren står för. Deltagare på Demokratijamboreen ska åka på distriktsstämman 21/10 då distriktet erbjuder en genomgång av handlingarna till Demokratijamboreen.
    – Beslutet taget på Kårmöte 18 september 2012

Här samlar vi policys kåren antagit.

Strategi lokala inköp

Scouterna jobbar med metoden globalt och lokalt samhällsengagemang. För att öka kårens engagemang lokalt borde kårens stötta företag i vår närhet. Vi är alla beroende av ett aktivt samhälle där vi kan bedriva vår verksamhet. Inköp till kårens verksamhet ska göras lokalt i den mån det är möjligt. I första hand skall inköp göras i Vinslöv och i andra hand Hässleholms kommun

Facebookgruppen Vinslövs Scoutkår – gruppen är öppen

Syftet är att informera föräldrar/intresserade och få snabba svar. I den mån det går ska innehåll länkas till hemsidan. Det får inte läggas upp bilder från Vinslövs Scoutkår där det går att identifiera personerna då vi inte begärt tillstånd för detta enligt PUL.

Ansvarig: Marie Holmberg

Facebookgruppen ”The Elders” i Vinslövs Scoutkår- gruppen är hemlig

Är inte utarbetad

Facebookgruppen Anonyme Börje – gruppen är hemlig

har till syfte att verka för en smidig och enkel internkommunikation inom avdelningen Utmanarna i Vinslövs Scoutkår.
I gruppen ska aktiva medlemmar i utmanarlaget Anonyme Börje med tillhörande ledare och eventuella kårfunktionärer vara medlemmar, passar man inte in i dessa kategorier så avskiljs man antingen av administratör eller på egen hand.
Gruppens innehåll ska bestå i diskussioner om den egna verksamheten, verksamheten i distrikt och förbund, samt verksamheten på nationell och global nivå. Övriga diskussioner som kan knytas till scouting som rörelse, friluftsliv eller välbefinnande i allmänhet är också accepterade.
Ren reklam är inte accepterade, men köp-/säljannonser motsvarande är accepterat i syfte att minska varje scouts ekologiska avtryck i världen.

Ansvarig: Ansvarig ledare för utmanaravdelningen Anonyme Börje