Intressemärkena är till för att kunna göra en fördjupning i ett speciellt område. Märket sys på skjortans vänstra ärm.

Stigfinnarscouternas intressemärken

Tända

För att få det här märket ska du kunna och visa dina scoutkompisar och ledare:

• Tända en tändsticka och provat att tända en lykta och en eld.
  • Känna till vilka risker levande ljus och eldar innebär och ha diskuterat hur man ska bete sig i närheten av ljus och eld.
  • Veta vad du ska göra om du bränner dig.

Hitta

För att få intressemärket Hitta ska du veta vad du ska göra om du går vilse och hur du kan öka chansen att bli hittad. Du ska kunna din adress och ett telefonnummer till en vuxen anhörig utantill och ha provat att vara ensam en kort stund i naturen.

Spårarscouternas intressemärken

Plåstra

För att få intressemärket Plåstra ska du känna till och kunna visa dina scoutkompisar och din ledare:

• Hur man tar hand om mindre sår som skärsår.
  • Hur man lägger ett tryckförband och placerar skadan i högläge.
  • Hur man på kan förebygga skavsår och ta hand om skavsår om du ändå får ett.
  • Vilka de viktigaste sakerna i sjukvårdväskan är och vad man använder dem till.
  • Hur man ringer efter ambulans, brandkår och polis och vad man ska säga när man ringer.

Brinna

Vad som behövs för att en eld ska fungera (syre, värme, bränsle) och ha fått testa vad som händer om alla delar inte finns med.

• Veta hur man eldar säkert, det vill säga hur man gör en säker eldstad som hindrar elden från att sprida sig och hur du förbereder för att kunna släcka elden.
  • Kunna göra upp en eld.

Första repmärket

För att få första repmärket ska du kunna slå tre viktiga knopar och visa dina scoutkompisar och ledare detta. Du ska också veta vad du kan använda varje knop till.

Skapa

För att få intressemärket Skapa ska du tillverka tre olika saker i tre olika material och på tre olika sätt. Det kan till exempel vara att tillverka en patrulltröja, en patrullmaskot, en egen kniv eller sölja, bygga en fågelholk, knyta armband, sy packpåsar, scrapbooking mm. Du ska själv vara med och bestämma hur föremålen ska se ut och på vilka sätt du ska skapa dem.

Upptäckarscouternas intressemärken

Finna

För att få intressemärket Finna ska du:

• Förstå hur kartan förhåller sig till verkligheten och känna till de vanligaste karttecknen.
  • Kunna använda kartor av olika typ och skala för att orientera dig och hitta vägen dit du ska, både i bebyggt område och i naturen.
  • Kunna använda en kompass för att ta ut väderstäck och riktning till målet.
  • Känna till andra sätt att hitta väderstrecken, t.ex. med hjälp av klockan, polstjärnan och tecken i naturen.
  • Känna till hur du kan hitta kartor och satellitbilder på internet.
  • Provat och känna till grunderna för en GPS om ni har tillgång till det.

Grytan

För att få märket Grytan ska du vara med och planera menyn för en helgövernattning eller motsvarande tid. Du ska kunna följa ett recept och laga mat med flera ingredienser både inomhus och på öppen eld. Du ska också känna till vad som påverkar hållbarheten på olika livsmedel och hur de behöver förvaras.

Äventyrsscouternas intressemärken

Kakan

För att få Kakan ska du kunna följa recept och laga mat både inomhus och utomhus och ha koll på hur du hanterar hygienen.

Du ska också vara med och utifrån en bestämd budget planera, köpa och laga mat för ett veckoläger, två helgövernattningar eller motsvarande tid. Du ska välja mat som är nyttig och väl anpassad för tillfället med hänsyn taget till hållbarhet, vikt, tillagningsmetod mm. Du ska också ha provat på att laga mat eller baka på spis, stormkök, i ugn och över öppen eld. Även testat utan kokkärl.

Demokrati

För att få intressemärke Demokrati ska du:

• Veta hur scouting är organiserat i din scoutkår, i Sverige och i Världen.
  • Ha varit med på en kårstämma (eller beslutande årsmöte på högre nivå).
  • Veta hur du kan påverka genom att skriva en motion eller ett förslag till styrelsen.
  • I din patrull haft en diskussion om demokrati, hur alla kommer till tals, hur ni fattar beslut mm.
  • I din patrull ha provat på att ha ett möte med agenda, ordförande och sekreterare.
  • I din patrull eller scoutgrupp ha provat olika metoder att diskutera och bestämma saker, t ex genom brainstorming.

Hjälpa

För att få intressemärke Hjälpa ska du öva på och visar dina scoutkompisar och din ledare att du kan:

• Prioritera enligt LABC.
  • Frigöra luftvägar och utföra mun mot mun-metoden.
  • Lägga en person i stabilt sidoläge.
  • Lägga om en stukad fot.
  • Veta vilken sjukvårdsutrustning ni behöver ha med er på hajk.
  • Visa att du kan hantera din personliga hygien på övernattning utomhus.
  • Känna igen symptomen för energibrist och vätskebrist och veta vad du kan göra för att undvika det.

Utmanarscouternas intressemärken