Bevismärken ger scouten tillträde till något efter att hon eller han har visat att de kan utföra det på ett säkert sätt. När märket erövrats ska det sys på skjortans vänstra ärm för att verka.

I Vinslövs Scoutkår har vi följande bevismärken:

• Simbeviset
  • Knivbeviset
  • Yxbeviset

Simbeviset

Detta märke tas tidigast som förstaårs upptäckarscout. När du tagit märket får du paddla kanot utan vuxen. För att få simbeviset ska du kunna visa dina patrullkompisar och din ledare:

• Att du kan simma 200 meter
  • Att du kan dyka eller hoppa i vattnet från en brygga eller bassängkant
  • Att du känner till och följer de viktigaste badreglerna

Badregler

• Bada alltid tillsammans med minst en kompis
  • Knuffa aldrig i någon annan
  • Simma inte under hoppställningar
  • Dyk aldrig i vattnet om du inte vet hur det ser ut under ytan
  • Ropa aldrig på hjälp på skoj

Knivbeviset

Detta märke tas tidigast som andraårs spårarscout. När du tagit märket får du använda kniv utan vuxen övervakning. För att få knivbeviset ska du känna till och kunna visa dina patrullkompisar och din ledare:

• Hur en kniv används så att ingen person, du själv eller andra, skadar sig och följa detta när du använder kniven.
  • Veta hur en kniv tas emot och lämnas på ett säkert sätt och följa detta när du använder kniven
  • Hantera kniven på ett sätt som gör att den inte skadas eller slits mer än nödvändigt
  • Känna till vad den Svenska knivlagen innebär
  • Veta vad knivens delar kallas
  • Kunna slipa en kniv
  • Provat att tälja något användbart på ett säkert sätt som ledaren godkänt.

Yxbeviset

Detta märke tas tidigast som andraårs upptäckarscout. När du tagit märket får du använda yxa och kniv utan vuxen övervakning. För att få bevismärke yxa och såg ska du känna till och kunna visa dina patrullkompisar och din ledare:

• Kunna hugga och såga säkert så att ingen person, du själv eller andra, skadar sig och följa detta när du använder yxan och sågen.
  • Veta hur en såg och en yxa skyddas när man ska ta dem med sig och följa detta när ni ska någonstans
  • Veta hur en såg och en yxa förvaras när den inte används, både utomhus och inne (på övernattning och i förråd) och följa detta.
  • Kunna använda yxan till att kvista en slana eller stock för att kunna använda den till något.
  • Kunna namnge yxans och sågens olika delar
  • Kunna slipa en yxa och byta sågblad på en såg.