En scoutkår kan variera i storlek. Svenska Scoutförbundets största kår har drygt 450 medlemmar. Vår kår har drygt 55 medlemmar.

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi 5 avdelningar fördelade på Stigfinnar-, Spårar-,  Upptäckar-, Äventyrar- och Utmanaravdelning.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla. Det brukar finnas en pattrullledare som är vald av gruppen, men man kan också om man är på vandring o liknande rotera så att en är ledare ena dagen och en annan nästa dag. Nästan varje avdelning träffas en gång i veckan på Ljungen .

Kåren har en vald styrelse som träffas varje månad. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktivteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande. En stugfogde sköter om vår stuga och mindre reparationer. En gång om året träffas vi en helgdag för att göra lite större underhåll i och omkring stugan.