Kåren registrerades första gången 1918 och var igång ett 10-tal år. 1943 startade Ingegerd Svensson vargungar. Kåren var åter igång och hade en livlig verksamhet i knappt 20 år. På kåren finns det bevarat gamla loggböcker som är väl fyllda med patrullernas aktiviteter från denna tid.

Nuvarande kår har varit igång sedan 1961 då Stig Cederberg blev ordförande, en post han stannade på till in på 1980-talet. Det blev åter en livaktig kår med nya ledare och scouter. 1980 var kåren som störst med 130 medlemmar uppdelade på minior-, junior-, patrull-, senior- och ledarscouter. En härlig tid med gökottor, risaftnar, julförsäljning, lägerverksamhet och mycket annat.

Nedanstående är ett utdrag ur en loggbok som fördes av patrull Örnen i Vinslövs Scoutkår 1943-1950:

ornens_loggbok

Patrullutfärd till ”Lava Fure” 12-9-43

Vi samlades vid den s.k. Ljungens idrottsplats kl 2. Närvarande voro Ingvar Sandgren Stig Svensson, Lars Tuveson, Lave Nilsson och Peter Gromark. Vi gingo till furplanteringen mellan ”Lava Fure” och Vanneberga idrottsplats. Där uppsökte vi en grushåla, som vi använde till utgångspunkt och mål, för de tävlingar vi höllo. Peter och Lave fingo lägga ett litet spår vilket ingår i provet. Det kunde varit bättre, men det var ju första försöket. Därefter följde en spårövning. I vilken samtliga patrullmedlemmar deltogo. Dessa uppdelades i två lag med två man i varje. Nämligen Ingvar och Peter i första samt Lasse och Lave i andra laget. Segrare blev första laget. Efter denna tävlings slut gingo vi till ”Lava Fure”. Där fortsatte vi tävlingen med en smyglek i vilken Ingvar segrade. På hemvägen hade vi en detektivlek vilken leddes av Ingvar. Segrare blev Stig.

Stig Svensson P.l. i Örnen