Beskrivning: Snapphanefejden är en distriktstävling i scoutkunskaper då hela distriktet samlas för en gemensam dag eller helg. Familjescouter, spårare och upptäckare har kontroller på söndagen med start på Hultet. Äventyrarna börjar redan på lördagen på en annan plats som meddelas ut efter anmälan. Det är 10 kontroller för familjescouter och spårare, 12 för upptäckare och cirka 14 för äventyrare. De obligatoriska teman på stationer är eldning, knopar & surrning, chiffer, woodcraft, säkerhet, scouthistoria, allemansrätten och karta & kompass. Utöver detta kan det finnas “plojkontroller”.

Syfte: Träffa scouter från olika åldersgrupper i distriktet. Ha kul och prova på sina scoutingkunskaper. Tagga scouterna att träna mer och utöka sina färdigheter.
Utmanarscouternas syfte är att prova på att planera och arrangera samtidigt som de har skoj med andra utmanarscouter. Det är även ett bra tillfälle för avdelningsledare att skapa kontakter med andra ledare i distriktet.
Läs mer här: https://snapphane.scout.se/snapphanefejd/