Scoutklädsel

På våra möten bär vi scoutklädsel, halsduk med sölja, scoutskjorta, scouttröja eller kårtröja.

Scoutskjorta

De flesta känner igen scouterna på grund av skjortan med tillhörande halsduk som har varit scouternas kännetecken sedan rörelsen startades i England 1907.

Tanken med scoutskjortan var från början att kläderna inte skulle vara det som skiljer människor från olika samhällsklasser åt och att scouterna skulle kännas igen av människor som inte själva var scouter.

Tanken idag är densamma.

Flera av scoutdräktsplaggen tillverkas nu helt och hållet av bomull som både är Fairtrade-och GOTS-licensierad. Fairtrade är en oberoende produktmärkning, genom att välja produkter tillverkade av Fairtrade-certifierad bomull är du med och skapar förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Scoutdräktsplaggen är tillverkade i Indien. GOTS är den ledande certifieringsstandarden för ekologisk tillverkning av textilier.
Kolla med ledarna vilka märken du behöver så går de att köpa av din ledare.
Alla märken kostar 10 kr/st. Märkeshjälp

Halsduk

Kåren har sin egen halsduk som alla nya scouter får i samband med invigning på avdelningen i kåren. Skulle du behöva fler finns de att köpa av ledarna för 85 kr.

Beställning

Scoutshop.se
Här hittar ni scoutskjortor och andra scoutkläder, andra utekläder, väskor, sovsäckar m.m. När du har fyllt din ”varukorg” färdigt och går till kassan så kan du i steg 3, Leveranssätt, välja att stödja Vinslövs scoutkår.